Nyomtatás PDF

Diszlexia

diszlexia, olvasási zavar

A diszlexia elsősorban a nyelvre épülő tanulás zavara, amely gondot okoz a szótanulásban és az olvasásban, átlagos vagy közel átlagos intelligencia, megfelelő motiváció és nevelés, valamint ép látás és hallás ellenére. A diszlexia családi halmozódást mutat, több fiút érint, mint lányt. A diszlexiát leginkább az agyban a hang és a beszélt nyelv feldolgozási zavara okozza. E zavarok születéstől fogva fennállnak, érintik a szófelismerést, és betűzési, valamint írás-problémákhoz vezethetnek.

Tünetek és kórisme

Az óvodáskorú diszlexiás gyermekek nagyon későn kezdenek beszélni, beszéd artikulációs problémáik és nehézségeik jelentkeznek a betűk, számok és színek nevének felidézésében. A diszlexiás gyermekeknek gyakran gondot okoz a hangok összeillesztése, a szavak ritmusa, a hangok helyzetének meghatározása a szavakban, a szavak hangokká tagolása, a szavakban a hangok számának azonosítása. Halasztás vagy tétovázás a szóválasztásban, szópótlások használata, betűk és képek rossz megnevezése korai figyelmeztető jelei a diszlexiának. A hangok rövidtávú megjegyzése és a hangok helyes sorrendbe rakása gyakori probléma.

Sok diszlexiás gyermek a betűket és szavakat egy másik hasonlóval téveszti össze. Írás közben a betűk megfordítása - például sé, és helyett - vagy a betűk összetévesztése - például d, b helyett - gyakori.

Kisiskolás gyermekeket, akik nem haladnak megfelelően a szótanulásban az első osztály közepére-végére, diszlexia irányába ki kell vizsgálni. Tesztelni kell továbbá azokat is, akik nem a verbális és intellektuális képességük alapján elvárt szinten olvasnak. Minden olyan gyermeket is ki kell vizsgálni, aki lassan tanul meg olvasni vagy folyékonyan beszélni.

Kezelés

A legjobb kezelés a közvetlen utasítás, amely magában foglalja a többérzékszerves megközelítést. A hangos olvasás javítása előre meghatározott program szerint általában egyénileg történik, különféle módszerek felhasználásával.

A közvetett utasítás is hasznos. Általában a szókiejtés és az olvasás megértés javításának gyakorlásából áll. A gyermekeket megtanítják, hogyan dolgozzák fel a hangokat, a hangok keverésével szavakat formálva, valamint megtanítják a szavak elkülönítését szótagokká és a hangok helyzetének meghatározását a szavakban.

Közvetett kezelést is lehet alkalmazni, ez azonban nem ajánlott. A gyermekeket közvetett úton tanítják meg olvasni, jobban olvasni vagy beszélni, így például színezett lencsék használatával, amelyek lehetővé teszik a szavak és betűk könnyebb olvasását, szemmozgás gyakorlatokkal vagy látásérzékelési gyakorlatokkal. Gyógyszereket, például piracetamot is próbáltak. A legtöbb közvetett kezelés jótékonyságát azonban még nem bizonyították.

 


Forrás: MSD Orvosi kézikönyv a családban    Merck