Nyomtatás PDF

Szobatisztaságra nevelés

szobatisztaság

A legtöbb gyermek székletürítések tekintetében 2-3 éves kor között, vizeletürítés szempontjából pedig 3-4 éves korra lesz szobatiszta.

Öt éves korra az átlagos gyermek egyedül tud WC-re menni, egyedül elvégzi az öltözés-vetkőzés és a kitörlés minden részletét. Az egészséges négyéves gyermekek kb. 30%-a és a hatévesek 10%-a azonban még nem rendelkezik szabályos éjszakai kontrollal.

Megelőzés és kezelés

A legjobb út a szobatisztasági problémák elkerülésére annak felismerése, mikor mutatkozik a gyermek késznek az új dolog elsajátítására. Az alkalmasságot jelzi, ha a gyermeknek több órás száraz időszakai vannak és ha nedvesség esetén pelenkacserét akar. A gyermek érdeklődést mutat a bili vagy WC iránt, arra szívesen ráül és képes egyszerű szóbeli utasításokat követni. A gyermekek általában 24-36 hónapos korukra lesznek erre képesek.

A leggyakoribb szobatisztaságra nevelő módszer az ütemezési módszer. A gyermeket, aki úgy tűnik kész a bili elfogadására, fokozatosan megkérik, hogy rövid ideig ugyan még teljesen felöltözve, üljön a bilire. A gyermeket azután bíztatják a nadrág levételének gyakorlására, a bilin ülésre nem több mint 5-10 percig és a felöltözésre. Ismételten egyszerű magyarázatokat adnak, megerősítve ezt a nedves vagy koszos pelenka bilibe helyezésével. Dicséret vagy jutalom adandó a sikeres magatartásért. A harag és a büntetés a siker hiányáért vagy az esetleges "balesetért" nem kívánatos eredményre vezethet. Az ütemezési módszer azoknak a gyermekeknek hasznos, akiknek kiszámítható a székelési és vizelési rendje. A szükséges bíztatás és a jutalmazás nehéz a kiszámíthatatlan időrendű gyermekeknél. Ezen gyermekek szobatisztaságra nevelését érdemes elhalasztani, amíg saját maguktól megérzik, hogy mikor kell felkeresniük a fürdőszobát.

A másik szoktatási módszerhez játék baba szükséges. A gyermeknek, aki úgy tűnik felkészült a szobatisztaságra, megtanítják a babával imitálva a WC-használat lépéseit. A babát megdicsérik a száraz nadrágért és a folyamat minden egyes lépésének sikeres elvégzéséért. Ezután a gyermek ismételten eljátssza ezt a cselekvéssort a babával, szintén megdicséri a babát. Végül a gyermek utánozza a babát és ő is teljesíti a lépéseket, miközben a szülő dicséri és jutalmazza.

A WC-re ülésnek ellenálló gyermekeknek megengedhető a felkelés és az étkezés utáni ismételt próbálkozás. Ha az ellenállás napokig is eltart, a legjobb stratégia a begyakorlás elhalasztása néhány hétre. A WC-n ülésnek és eredmény produkálásának dicsérettel és jutalommal történő díjazása sikerrel jár mind egészséges, mind fogyatékos gyermekeknél. Miután a magatartási mintázat megalapozódott, jutalmat adnak minden sikerért és azután ezt fokozatosan elhagyják. Az erőltetés eredménytelen, és feszült szülő-gyermek kapcsolathoz vezethet. Ha az erőltetés és az ellenállás ördögi köre alakul ki, a kör más módszerekkel megtörhető.


Forrás: MSD Orvosi kézikönyv a családban    Merck