Nyomtatás PDF

Tanulási zavarok

tanulási zavar

A tanulási zavarokban szenvedő gyermekek képtelenek a tudás és információk megszerzésére, megtartására és széleskörben történő használatára. Okai a figyelem, az emlékezés vagy a gondolkodás zavarai, következménye pedig a tanulmányi teljesítményben való lemaradás. A tanulási zavaroknak sok fajtája van és nincs egy megnevezhető kiváltó ok, ami ezeket indokolná. Minden tanulási zavar alapja azonban, a jelenlegi vélemények szerint, a kóros agyi működés.

Becslések szerint az Egyesült Államokban az iskolás gyermekek 3-15%-ának lehet szüksége speciális oktatási intézményre a tanulási zavarok ellensúlyozására. A tanulási zavar fiúkban ötször gyakoribb, mint lányokban.

Tünetek

Fiatal, tanulási zavarral küszködő gyermekeknek gyakran vannak a látást a mozgással összehangoló problémái, és fizikai feladatok megoldásában is ügyetlenek lehetnek, például vágásban, gombolásban, cipő bekötésben és futásban. Gondjaik lehetnek a vizuális érzékeléssel vagy a fonológiai feldolgozással - például mondatok és beszédszerkezetek felismerésével és a hangok megkülönböztetésével -, valamint az emlékezéssel, a beszéddel, a gondolkodással és a figyelemmel. Egyes gyermekeknek problémájuk van az olvasással, másoknak az írással vagy a számolással. A legtöbb tanulási zavar azonban összetett egynél több működés érintettségével.

A kisebb gyermekek lassan tanulják meg a színek vagy betűk neveit, lassan jelölik meg a mindennapi tárgyak szavait, lassan számolnak és lassan haladnak más korai tanulási folyamatokban is. Az olvasás és írás megtanulása is csúszhat. Tünetei még a rövid ideig leköthető és könnyen terelhető figyelem, az elakadó beszéd és a rövid emlékezőképesség. A gyermeknek nehézségei lehetnek a betűkkel, valamint a másolásban és a finom motoros koordinációt igénylő tevékenységekben.

A tanulási zavarban szenvedő gyermeknek nehézségei vannak a kommunikációban és indulatainak kontrollálásában, valamint fegyelmi problémái lehetnek. Lehet könnyen befolyásolható, hiperaktív, zárkózott, félénk vagy agresszív.

Kórisme és kezelés

Az orvos megvizsgálja a gyermeket, testi betegséget keresve. A gyermeket ezután mind verbális, mind nonverbális intelligencia-tesztek sorozatának vetik alá, így értékelik az olvasási, írási és számolási jártasságot is. A kivizsgálás végső lépése a pszichológiai vizsgálat.

Gyakran próbálkoznak olyan eljárásokkal, mint például az ételadalék-anyagok eltávolítása, nagy adag vitamin adása és a gyermek szervezetében a nyomelem készletek vizsgálata, ezen beavatkozások hatása azonban nem igazolt. Semmilyen gyógyszeres kezelésnek nincs hatása a tanulmányi teljesítményre, intelligenciára és az általános tanulási képességre. Bizonyos gyógyszerek azonban, például metilfenidat, javíthatják a figyelmet és a koncentrálást. Ez a javulás növeli a gyermek tanulási képességét. A tanulási zavarokban leginkább hasznos kezelés az oktatás, amelyet gondosan a gyermek egyéniségéhez kell igazítani.


Forrás: MSD Orvosi kézikönyv a családban    Merck